Dag van de houding 2022

Dag van de houding 2022
Officiële vrije dag: Nee

Dag van de houding datums

Dag van de houding 2025
01-07-2025
Dag van de houding 2024
01-07-2024
Dag van de houding 2023
01-07-2023
Dag van de houding 2022
01-07-2022
Dag van de houding 2021
01-07-2021
Dag van de houding 2020
01-07-2020
Dag van de houding 2019
01-07-2019
Dag van de houding 2018
01-07-2018
Dag van de houding 2017
01-07-2017

Al een aantal jaren is 1 juli de Dag van de Houding. Een dag waar we stilstaan bij onze manier van staan, lopen en zitten. De Vereniging van Oefentherapeuten heeft deze dag in het leven geroepen om een ieder te leren wat een goede zit- en werkhouding is. Want vooral op de werkvloer gaat er nog wel eens wat mis m.b.t. het staan, lopen en zitten.

Je sta- en zithouding is veel belangrijker dan je denkt. Een rechte rug met je schouders naar achter en je oren op schouderhoogte zorgt voor stabiliteit en ontspanning. Toch is het voor veel mensen moeilijk om, vooral tijdens het werk, de juiste houding aan te nemen. Dit kan leiden tot rug- en nekklachten en vervelende gevolgen voor de gezondheid.

Recht zitten

Heel vaak wordt tegen opgroeiende kinderen en pubers gezegd, dat ze rechtop moeten zitten. Ook hoor je dikwijls dat je niet je benen over elkaar moet slaan. Heb jij het idee dat kreten krijgt als, “ga rechtop zitten” en meer van dat soort opmerkingen en heb je last van je nek of onderrug, dan is het misschien zinvol om op de Dag van de Houding eens langs te gaan bij een oefentherapeut. Dat kan een Cesar/Mensendieck therapeut zijn of een klassieke fysiotherapeut. Veelal zijn er op deze dag gratis inloopuren om je houding te laten checken. Informeer bij een therapeut in je omgeving of zij deze gratis controle aanbieden.

De juiste houdingen

Wanneer je goed rechtop zit, komt er meer lucht in je longen. Je krijgt meer ruimte in je lijf. En een goede slaaphouding bijvoorbeeld, bevordert het geestelijk en lichamelijk herstel.

Tijdens de lockdownperiodes moesten mensen vaak thuiswerken. Op de werkplek zullen de omstandigheden goed zijn omdat de werkgever gebonden is aan bepaalde regels. Thuis ligt dat anders…Tijdens de lockdown zijn mensen steeds meer gaan thuiswerken maar wordt er niet zo op de houding gelet. Even aan de keukentafel een paar uurtjes achter de computer, kan echter funest zijn voor je rug.

Een aantal goede tips wanneer je thuis moet werken zijn:

  • Zorg voor een goed afstelbare stoel. Hiermee kun je precies de hoogte instellen die voor jou lichaamslengte oké is. Ga altijd actief, goed recht op zitten.
  • Als alternatief kan staand werken even een verademing zijn. Zorg er in ieder geval voor dat je scherm van je PC op ooghoogte is.
  • Ga ieder uur even pauzeren en beweeg ongeveer 60 minuten per dag.
  • Zorg dat je voldoende rust krijgt en slaap 8 uur per 24 uur.
  • Géén tablet of i-phone wanneer je in bed ligt.

Hoe beweeg je?

Tijdens de Dag van de Houding is het verstandig om even stil te staan bij de vraag hoe je beweegt. Vaak kun je op deze dag bij een fysiotherapiepraktijk gratis terecht voor een onderzoek. Klachten kunnen misschien met een simpel advies worden opgelost.

Tegenwoordig zijn klachten als een tablet-nek, iPad-schouder en WhatsApp-duim termen die je steeds vaker hoort. Deze klachten ontstaan bij het gebruik van smartphone of tablet. Hier kan nek, rug of hoofdpijn door ontstaan. Ook de houding van kinderen kan op deze dag onder de loep worden genomen. Wanneer je denkt dat de lichaamshouding van je zoon of dochter niet goed is, schroom dan niet en bezoek tijdens de Dag van de Houding een therapiepraktijk.

Houding en kinderen

Wanneer je wat langer in een bepaalde houding zit en het voelt niet meer zo prettig aan, dan kan dit een verkeerde houding zijn. Elke minuut van de dag nemen we weer een andere houding aan. In bed, op je stoel achter de tv en op je werk en wanneer we staan en lopen. Je denkt er niet bij na. Een verkeerde houding kan er zomaar insluipen.

Wanneer een therapeut bijvoorbeeld zegt dat jou zithouding niet goed is, dan ben je verbaasd. Het aannemen van de juiste houding wordt als moeilijk ervaren. Vooral kinderen zitten tegenwoordig veel meer dan vroeger. Zowel thuis achter computer of I-phone als op school in de klas. Binnen leuke gamespelletjes doen vindt de jeugd leuker dan buitenspelen.

Gevaar van te veel zitten

De hele dag op school zitten lijkt gemakkelijk. Maar is dat ook zo? De stoelen op school kunnen wel eens ongeschikt zijn voor een bepaald kind. Vooral wanneer een kind heftig in de groei is kan dit problemen geven bij de juiste zithouding. Altijd oplettend zijn wanneer een kind klaagt over pijn.

Soms gaat het fout

Meestal gaat het goed maar ook gaat het helaas wel eens fout met de houding van het kind. Wanneer een kind last krijgt van pijn in rug, schouders of nek, dan kunnen deze klachten komen door een verkeerde zithouding. Ook hoofdpijn kan een signaal zijn. Door een foute stoel kunnen verkeerde houdingen worden aangenomen, wat weer kan leiden tot concentratiestoornissen.

Klachten

In een verkeerde houding zitten of staan kan dus heel lang goed gaan. Wanneer  er uiteindelijk klachten ontstaan gaat men er pas wat aan doen. Eigenlijk ben je dan al te laat.  Een preventieve houdingstraining is het allerbeste. Zeker voor de kids.

Als ouders en verzorgers is het slim om te kijken hoe lang en waar een kind zit. Soms is dat best schrikken als je bijhoud hoeveel uur per dag dat is.

Kinderfysiotherapeut

De kinderfysiotherapeut kan met het kind de juiste houding gaan doornemen en vertellen wat er zo fout is aan zijn of haar houding. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de rugspieren weinig spierkracht vertonen wat een verkeerde houding tot gevolg heeft. Door middel van kleine oefeningetjes kan dit worden verbeterd.

Ook een ingezakte houding door slechte coördinatie van de buik- en rugspieren kan als gevolg een slechte houding geven. Door middel van de juiste oefeningen kan veel leed worden voorkomen. Het is dus belangrijk om goed op houding van je kind te letten.

De Dag van de Houding is belangrijk om meer inzicht te krijgen op eventuele klachten. Het is belangrijk je bewust te zijn van je slaap-en zithouding en ook erg belangrijk, de werkhouding. Vooral de Cesar/Mensendiecktherapeut is gespecialiseerd in het trainen van een goede houding. Een bezoek aan zo’n therapeut is zeker de moeite waard!