Valentijnsdag 2019

valentijnsdag

Valentijnsdag dag wordt ook wel de dag van de liefde genoemd. Het is een wereldwijde feestdag waarop geliefden elkaar traditiegetrouw extra in het zonnetje zetten of aangrijpen om degene waar ze een oogje op hebben te laten weten dat ze geïnteresseerd zijn. Valentijnsdag is een wereldwijd bekende feestdag die elk jaar op 14 februari wordt gevierd.

Valentijnsdag staat bekend als de feestdag waarop je extra aandacht aan je geliefde geeft of om degene waar je een oogje op hebt een stille hint te geven dat er iemand smachtend op hem of haar wacht. Het is de dag van de ontluikende liefde. Dit wordt vaak gedaan door een kaartje met romantische boodschap te sturen uit je eigen naam of als anonieme aanbidder.

De historie van Valentijnsdag

Valentijnsdag kent een rijke historie. Al in 496 werd Valentijnsdag voor het eerst gevierd. Paus Gelasisus I benoemde destijds 14 februari uit als de dag van de Heilige Valentijn. Deze bischop van Terni (Italië) was enorm betrokken bij armen, ouderen en kwetsbaren in de maatschappij. Zo bracht hij regelmatig een bezoek aan deze doelgroep in de maatschappij en nam hij toen, erg kenmerkend, als extra verrassing en cadeautje een bloemetje mee voor degene die hij bezocht. Deze sociale contacten waren hem erg dierbaar en het oog dat hij altijd had voor zijn medemens getuigde van zijn erg social karakter.

Naast zijn activiteiten en bijdrage voor de maatschappij was hij naar verluid ook erg actief in de bloementuin die bij het klooster hoorde waar hij destijds resideerde. Zijn liefde in de wereld om hem heen uitte ook in groene vingers bij de bischop. Hij was een zeer toegewijde verzorger van de bloemen daar en dat bleef niet onopgemerkt door de mensen. Van heinde en verre kwamen mensen namelijk langs om de tuin met eigen ogen te kunnen zien. Geliefden kregen van de bisschop een mooie bloem als symbool van hun trouw en genegenheid naar elkaar.

Hoe fraai hij zijn leven ook leidde, Sint Valentinus stierf een marteldood in Rome. Sint Valentinus zou namelijk in het geheim jonge stelletjes blijven trouwen, terwijl Claudius II dit wilde verbieden om zijn leger te verbeteren. Getrouwde mannen zouden slechter presteren. Claudius probeerde Valentijn te lokken naar het heidense geloof van de Romeinen, maar daar had Valentijn geen oren naar. Hij weigerde en wilde Claudius eigenlijk ook bekeren tot het Christendom. Die actie werd niet op prijs gesteld en Valentinus werd veroordeeld tot de dood. Voor zijn marteldood zou Valentijn nog de blinde dochter van een cipier hebben geheeld. De sterfdag was op 14 februari. Zijn graf bleef populair bij stelletjes: iedereen wilt zijn zegen over hun toekomstige huwelijk krijgen.

De indruk die Sint Valentinus in zijn leven heeft achtergelaten op de mensen gaf de inspiratie en legde de basis voor Valentijnsdag. De feestdag verspreidde zich langzaamaan over Europa en won in het ene land sneller aan populariteit dan in het andere land. Zo is Valentijnsdag in Amerika al jaren een erg populair liefdesfeest. Het wordt er al jarenlang fanatiek gevierd, inclusief de nodige tradities wat betreft kaartjes versturen en cadeautjes uitwisselen. In Nederland won het feest pas in de jaren negentig echt aan populariteit en kreeg het de invulling zoals we het nu kennen.

Een onlosmakelijke verbonden traditie van Valentijnsdag is het versturen van liefdevolle kaarten naar je geliefde of degene die je op het oog hebt. Getekend met je naam of verstuurd als anonieme adoreerde. Deze traditie ontstond in de zeventiende eeuw. Destijds werden de kaarten gemaakt door degene die ze verzond. Ook de versjes en gedichten werden zelf bedacht. De oudste Valentijnskaart die ooit gevonden is, stamt uit omstreeks 1400 en is nu te bekijken in het British Museum. Afgelopen decennia was Valentijnsdag dan ook een zeer populaire feestdag in Engeland.

Zoals hierboven beschreven wordt Valentijnsdag met een aantal eeuwenoude tradities gevierd. Zo worden er kaartjes verstuurd, rozen en andere mooie cadeaus gegeven en kiezen stelletjes er massaal voor om op de dag zelf wat speciaals te organiseren, zoals een etentje of een gezellig uitje. Vanaf de jaren 90 springen winkels maar wat graag commercieel in op de feestdag en maakte het een belangrijke ontwikkeling en opleving door. Begin van de jaren 90 werd Valentijnsdag eigenlijk amper gevierd.

Commercie

Hoewel er eerst scepsis was ten opzichte van winkeliers over de commerciële inslag van Valentijnsdag, waren het juist de kranten die aan de basis van het succes stonden. In het jaar 1990 kwamen namelijk diverse kranten met een speciale Valentijns rubriek. In dit stukje krant kregen mensen de mogelijkheid om heuse amoureuze berichten te plaatsen. Dit sloeg direct aan en er bleken heel wat mensen open te staan voor de feestdag van de liefde. Eén jaar later groeide dat succes door toen er op en rond 14 februari meer dan twee miljoen kaarten en pakketten onderweg waren naar dierbaren in Nederland.

De reden waarom de feestdag in deze periode wel door kon breken in Nederland heeft volgens experts te maken met de welvaart in de maatschappij dat vanaf het einde van de jaren tachtig een flinke groei doormaakte. Waar succes is ook kritiek. Valentijnsdag kreeg door sommige groepen mensen de stempel een materialistisch feest te zijn dat bedacht is door winkeliers om een extra reden in het jaar te hebben om winst te maken.

Voorafgaand aan de feestdag verandert het assortiment van de winkels in een rode bloemen en hartjes zee. Rode rozen, liefdevolle kaartjes, gepersonaliseerde producten en parfums zijn erg populaire cadeaus om te geven op de dag zelf en worden in de dagen voorafgaand aan de feestdag ruimschoots ingeslagen. Commercieel gezien is dit voor winkeliers die deze waren in het assortiment opnemen dan ook een zeer goede en winstgevende feestdag.

Oorspronkelijk werden de cadeaus anoniem naar elkaar gestuurd en was het raden geblazen wie jou stille aanbidder was. Dit bracht een extra stukje magie aan de dag. Tegenwoordig sturen mensen vaak kaartjes met hun naam er onder en wisselen vooral geliefdes cadeautjes met elkaar uit. Scholen maken het mogelijk om een (anonieme) roos naar elkaar te sturen en sommige politieke partijen grijpen deze gelegenheid aan om met een roos publieksstemmen voor zicht te winnen. Valentijnsdag is voor veel bedrijven, winkelier of andere organisatie, een belangrijke reden geworden om klanten te binden. Er wordt dan ook veelvuldig op ingesprongen.